Tra i più grandi ed apprezzati scenografi italiani, la carriera di Ferretti comincia come assistente scenografo per Pier Paolo Pasolini (Il Vangelo secondo Matteo, 1964). Con lo stesso regista esordisce come scenografo in Medea (1969) accompagnandolo poi per altri quattro film tra cui I racconti di Canterbury (1975) e Salò o le 120 giornate di Sodoma (Salò, 1975). Impostosi come grande talento, Ferretti lavorerà anche con Zeffirelli (Amleto, Hamlet, 1990) e Fellini – con quest’ultimo il sodalizio dura cinque film, tra questi E la nave va (1983) -. Da anni è attivo all’estero dove vince numerosi premi, tra cui tre Oscar insieme alla moglie Francesca Lo Schiavo per The Aviator (2004) di Martin Scorsese, Sweeney Todd – Il diabolico barbiere di Fleet Street (2008) di Tim Burton e Hugo Cabret (2011) di Scorsese. Ha curato l’allestimento dello Statuario del Museo Egizio di Torino.

 

Amongst the leading and most highly esteemed Italian art directors, the career of Dante Ferretti started as an assistant art director in a number of Pier Paolo Pasolini film including The gospel according to Matthew (1964). He made his debut as art director with the same director in Medea (1969), following him for another four films the most memorable being The Canterbury Tales (1957) and Salò or the 120 days of Sodom (1975). Emerging from the outset as a great talent, amongst other Ferretti has worked with Franco Zeffirelli (Hamlet, 1990) and with Federico Fellini in a partnership that spanned five films including City of Women (1980), And the ship sails on (1983). For several years he has been active outside of Italy and has achieved many prizes, including three Oscars shared with his wife Francesca Lo Schiavo for Martin Scorses’s The Aviator (2004), Tim Burton’s Sweeney Todd (2008) and Scorsese’s Hugo Cabret (2011). He is nowadays refurbishing and redesigning the look of the Egyptian Museum in Turin.